OranjeLeeuwinnen: De reis van het vrouwenvoetbal

3 July 2022
OranjeLeeuwinnen: De reis van het vrouwenvoetbal

Onze leeuwinnen realiseerde volle stadions, werden rolmodellen voor een nieuwe generatie, wonnen een EK titel en behaalden zilver op het WK. Daarnaast is het Nederlandse vrouwenvoetbal verantwoordelijk voor de productie van ’s werelds beste speelster. En dat is niet het einde. De honger naar succes stopte nooit.

Home

Het thuisshirt voor de OranjeLeeuwinnen is oranje en heeft zwarte accenten. Nike heeft bij het ontwerpen van het shirt rekening gehouden met de vrouwelijke pasvorm en zelfs in de Nederlands Elftal badge komen de vrouwelijke aspecten terug. Waar normaal bij de mannen de leeuw afgebeeld staat, lopen speelsters als Martens en Groenen rond met een leeuwin op hun borst.

Het broekje heeft dezelfde kleur oranje als het shirt. Het shirt is daarnaast ook verkrijgbaar in een heren pasvorm.

Away

Het werk van Piet Mondriaan, een bekend Nederlands kunstenaar, is gebruikt als inspiratie voor het nieuwe uitshirt. Het witte shirt is verrijkt met blauwe en rode accenten, wat doet denken aan de Nederlandse vlag.

De Nederlands Elftal badge heeft dit keer een unieke rode kleur. Het tenue wordt afgewerkt met een blauw broekje, waar ook de nieuwe badge duidelijk op te zien is.

Training

Naast het speciale thuis- en uittenue krijgen de OranjeLeeuwinnen ook hun eigen trainingslijn. De trainingscollectie is rood en bevat oranje accenten. De badge van de KNVB is net zoals de Nike Swoosh wit en bevat een oranje leeuwin. Het logo van ING, hoofdsponsor van de KNVB, is daarnaast ook goed zichtbaar op de trainingslijn van het team van Mark Parsons. 

Women's Euro 2022 Bal

De wedstrijdbal is gebaseerd op de Nike Flight bal die gebruikt is tijdens afgelopen Premier League seizoen. De kleurrijke bal heeft een witte basis met daarop lichtblauwe, roze en paarse ‘vlekken’. De frisse kleuren zullen zeker opvallen op de Engelse velden deze zomer.

De Nike Flight bevat ook nog eens de beste technologieën. De Aerowsculpt technologie (groeven in het ontwerp) zorgt namelijk voor 30% meer snelheid dan de voorgaande edities. Ook de 3D-geprinte inkt op de bal zorgt voor meer snelheid. Nike heeft acht jaar gedaan over het ontwerpen van deze technologieën en hier wel 1700 (!) uur mee getest.